کد مطلب:280221 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

کیفیت اهداء نماز
از جمله تكالیف انام، در غیبت امام (علیه الصلوة و السلام) هدیه نمودن ثواب طاعات و عبادات واجبه و مستحبه خود نسبت به آن حضرت وآباء كرامش (صلی الله علیهم اجمعین) است، كه اسباب قبولی عبادات و باعث تضعیف و ازدیاد طاعات عبد خواهد بود. چنانكه سید بن طاوس (قدس سره) در «جمال الاسبوع» روایت كرده به استادی كه مرفوع است به ائمه (علیهم السلام)، فرموده اند:

كسی كه ثواب نماز خود را چه فریضه و چه نافله، قرار دهد برای رسول خدا و امیرالمومنین و اوصیاء مكرمین او (صلوات الله علیهم اجمعین)، خداوند مضاعف می كند ثواب نماز او را اضعاف مضاعف، تا نفس قطع شود،و به او می گویند پیش از آنكه روحش از بدنش مفارقت كند: ای فلان، دلت خوش باد، و چشمت روشن بدانچه مهیا كرده آن را خدای تعالی برای تو و گوارا باد برای تو آنچه را كه رسیدی به او. راوی پرسید از امام (علیه السلام): چگونه هدیه می نماید نماز خود را و چه می گوید؟ فرمودند: نیت می كند ثواب نماز خود را به جهت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله)، و اگر ممكن باشد او را، زیاد نماید بر نمازهای پنجاه ركعتی چیزی را، اگر چه به دو ركعت باشد در هر روز، و هدیه بفرستد ثواب آن دو ركعت را به سوی یكی از ایشان (سلام الله علیهم). پس افتتاح آن دو ركعت نمازی



[ صفحه 226]



كه به نیت هدیه بجا می آورد، مثل افتتاح نماز فریضه بجا بیاورد یا هفت تكبیر بگوید، یا سه تكبیر، یا یك تكبیر در هر ركعت، و بگوید بعد از تسبیح ركوع و سجود سه مرتبه:

صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین.

در هر ركعت، پس امام می فرماید چون تشهد و سلام گفت، بگوید: اللهم انت السلام و منك السلام یا ذالجلال و الاكرام صل علی محمد و آل محمد الطیبین الطاهرین الاخیار و ابلغهم منی افضل التوحید والسلام، اللهم ان هذه الركعات هدیة منی الی عبدك و نبیك و رسولك محمد بن عبدالله خاتم النبین و سید المرسلین، اللهم فتقبلها منی و ابلغه ایاه عنی و اثبنی علیها افضل املی و رجائی فیك و فی نبیك صلواتك علیه وآله و وصی نبیك و فاطمة الزهراء ابنة نبیك و الحسن و الحسین سبطی نبیك و اولیائك من ولد الحسین، یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین.

مولف گوید: خواندن این دعا در صورتی است كه چهار ركعت یا زیادتر نماز هدیه به جهت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) بجا بیاوری، یا نماز پنجاه ركعت را ضمیمه نمائی. چنانچه دو ركعت باشد باید بگوئی:

اللهم ان هاتین الركعتین...

و ضمیر «تقبلها» و «علیها» را تثنیه بیاورد، چنانكه در بعد از دو ركعت برای سایر معصومین (علیهم السلام) می خوانی. و پس از دو ركعت نماز هدیه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) می خوانی دعای مذكور را تا «التحیة و السلام» و می گوئی:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ولیك و ابن عم نبیك و وصیه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب اللهم فتقبلهما منی و ابلغه ایاه عنی و اثبنی علیهما



[ صفحه 227]



افضل املی و رجائی فیك و فی نبیك و وصی نبیك و فاطمة الزهراء ابنة نبیك و الحسن و الحسین سبطی نبیك و اولیائك من ولد الحسین، یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین.

و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی الطاهرة المطهرة الطیبة الزكیة فاطمة بنت نبیك اللهم فتقبلهما منی و ابلغهما ایاها عنی و اثبنی علیهما افضل املی و رجائی فیك و فی نبیك صلوات الله علیه و آله و وصی نبیك و الطیبة الطاهرة فاطمة بنت نبیك و الحسن و الحسین سبطی نبیك، یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین.

و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت حضرت امام حسن (علیه السلام) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك و الحسن بن علی المرتضی علیهما السلام، اللهم فتقبلهما منی و ابلغه ایاهما و اثبنی علیهما افضل املی و رجائی فیك و فی نبیك و ولیك و ابن ولیك یا ولی المؤمنین یا ولی المؤمنین.

و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت حضرت امام حسین (علیه السلام) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو:



[ صفحه 228]



اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك الطیب الطاهر الزكی الرضی الحسین بن علی المجتبی...

پس می خوانی تا آخر دعا، و «یا ولی المؤمنین» را سه مرتبه باید گفت. و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت حضرت علی بن الحسین (علیهماالسلام) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك زین العابدین علی بن الحسین علیهماالسلام...

و می خوانی تا آخر دعا، و «یا ولی المؤمنین» را سه مرتبه باید گفت، و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك محمد بن علی الباقر علمك...

و می خوانی تا آخر، و «یا ولی المؤمنین» را سه مرتبه باید گفت. و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام...

و می خوانی تا آخر، و «یا ولی المؤمنین» را سه مرتبه باید گفت. و چون



[ صفحه 229]



دو ركعت نماز هدیه به جهت موسی بن جعفر (علیهماالسلام) بجا بیاوری بعد از سلام بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك موسی بن جعفر علیهماالسلام وارث علم النبیین...

و گفتن سه مرتبه «یا ولی المؤمنین». و چون دو ركعت نماز هدیه بجا بیاوری به جهت حضرت علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام)، بعد از سلام نماز بگو:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك علی بن موسی الرضا بن المرضیین علیهم السلام...

و گفتن «یا ولی المؤمنین» را سه مرتبه، و چون دو ركعت نماز هدیه بجا بیاوری به جهت محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی (علیهم السلام)، بعد از سلام نماز همان دعا را به طریق سابق برای هر یك جداگانه، بخوان. و چون دو ركعت نماز هدیه به جهت حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه) بجا بیاوری، بعد از سلام بگو دعای سابق را تا برسی به قولت:

اللهم ان هاتین الركعتین هدیة منی الی عبدك و ابن عبدك و ولیك و ابن ولیك سبط نبیك فی ارضك و حجتك علی خلقك یا ولی المؤمنین...

«یا ولی المؤمنین» سه مرتبه، فی «البحار»:

علی بن مغیره خدمت حضرت ابی الحسن (علیه السلام) عرض كرد كه:



[ صفحه 230]



پدر من سوال كرد از جد تو از ختم قرآن در هر شب؟ جد تو (علیه السلام) فرموده بودند به او كه در هر شب، پدر من عرض كرده بود در ماه مبارك رمضان؟ جد تو فرموده بودند در ماه مبارك رمضان. پس پدر من عرض كرده بود: هر قدر كه من استطاعت دارم. پس بود پدر من كه در شهر رمضان چهل ختم قرآن می كرد، من هم بعد از پدر خود قرآن را ختم می نمودم، گاهی زیادتر، گاهی كمتر، به قدر شغل و فراغت و نشاط و كسالت خودم. پس چون روز عید فطر می شد قرار می دادم به جهت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) یك ختم، و به جهت حضرت صدیقه ی كبری (سلام الله علیها) یك ختم، پس به جهت سایر ائمه (علیهم السلام) هر یك ختمی از قرآن تا منتهی می شد به سوی تو، و قرار می دادم یك ختم هم به جهت تو، و تا به حال این كار را كرده ام. پس چه چیز است در ازای این از برای من؟ حضرت فرمودند: در ازای این كار با پیغمبر و ائمه خواهی بود در روز قیامت. عرض كردم: الله اكبر! آیا با آنها خواهم بود؟ حضرت فرمودند - سه مرتبه -: بلی، بلی، بلی.



[ صفحه 231]